Isnin, 16 November 2015

Manfaat Tidur Tanpa Cahaya Lampu

Manfaat Tidur Tanpa Cahaya Lampu - Anda lebih enak mana tidur tanpa cahaya lampu atau dengan adanya cahaya lampu? Kalau anda termasuk orang yang suka tidur dengan keadaan lampu menyala, sebaiknya anda baca artikel yang akan di berikan pada hari ini. Sedangkan untuk anda yang suka tidur dengan keadaan gelap alias tanpa cahaya, tidak ada salahnya untuk membaca artikel kami ini kerana maklumatnya cukup menarik untuk disimak.

Setiap orang memerlukan yang namanya rehat dan salah satu rehat yang paling baik adalah tidur dimalam hari. Berehat dengan tidur dimalam hari dan dengan waktu yang cukup ternyata sangatlah baik sekali untuk kesihatan kita. Perlu anda tahu bahawa tidur yang baik itu adalah tidur tanpa cahaya lampu kerana secara signifikan hal itu dapat memberikan manfaat dan juga membantu aktiviti tidur anda semakin cepat. Selain itu, ternyata tidur tanpa menggunakan cahaya lampu dalam artian tidur dalam keadaan gelap sangat berguna juga untuk kesihatan tubuh, hal ini juga merupakan sebuah saran dari para ahli agar kualiti tidur anda boleh maksimum.

Manfaat Tidur Tanpa Cahaya Lampu

Pada umumnya, didalam tubuh manusia terdapat yang namanya hormon melatonin iaitu hormon yang berfungsi untuk menjaga kekebalan tubuh terhadap gangguan berbagai macam penyakit. Hormon melatonin tidak akan berproduksi bila kita tidur menggunakan cahaya lampu dimalam hari. Untuk itu, usahakan agar kita tidur tanpa menggunakan cahaya lampu supaya dapat membantu metabolisme hormon melatonin.
Manfaat Tidur Tanpa Cahaya Lampu

1. Tidur dengan cepat dan mudah

Ketika kita tidur dengan lampu yang mati akan lebih cepat memproses tidur jika dibandingkan dengan tidur yang masih dalam keadaan lampu menyala.

2. Sangat baik untuk menghasilkan hormon melatonin

Sebagaimana yang telah kami singgung diatas bahawa tidur tanpa menggunakan cahaya lampu boleh memberikan pengeluaran hormon melatonin lebih tinggi dan lebih baik sehingga tubuh kita akan mampu dalam mengusir pelbagai gangguan masalah kesihatan.

3. Menstabilkan emosi

Melalui beberapa sumber dikatakan bahawa tidur dalam keadaan gelap itu lebih baik kerana dapat mengawal dan menstabilkan emosi.

4. Meningkatkan prestasi otak

Orang yang tidur dalam keadaan gelap mampu memberikan kesan positif yang salah satunya adalah untuk meningkatkan kerja otak dan menghalang sifat lupa.

5. Meredakan dan meringankan kadar tekanan

Stres boleh terjadi dan dialami oleh seseorang. Di mana-mana dan dalam keadaan apapun seseorang boleh mengalami yang namanya stres. Untuk itu, manfaat tidur tanpa menggunaan cahaya lampu adalah untuk meredakan dan meringankan kadar tekanan yang dialami.

6. Mengurangkan obesiti

Dengan tidur tanpa menggunakan cahaya lampu pada malam hari juga dipercayai dapat mengurangkan obesiti anda.

7. Mengurangkan kemurungan

Yang terkhir adalah tidur dalam keadaan gelap dimalam hari juga dipercayai dapat mengurangkan tahap kemurungan yang boleh anda alami ketika menjalani aktiviti anda sehari-hari.

Sekian informasi dari kami mengenai manfaat tidur tanpa cahaya lampu. Mohon maaf bila ada kesalahan maupun kekurangan dalam cara penulisannya ataupun cara penyampaiannya. Semoga artikelnya dapat bermanfaat bagi anda yang membacanya. Terimakasih !


Top