Selasa, 17 November 2015

Tips Merawat Kulit Wajah di Malam Hari

Tips Merawat Kulit Wajah di Malam Hari - Kulit yang sihat adalah kulit yang bersih terawat. Merawat kulit sangat penting dilakukan agar anda tetap tampil cantik dan menarik. Bukan hanya merawat saat pagi hari. Merawat kulit saat malam hari juga perlu. Saat malam, anda tidak perlu menjaga dia ke salon. Kerana anda boleh melakukannya sendiri dirumah anda. Apa sajakah penjagaan kulit di malam hari yang mesti dilakukan?

Tips Merawat Kulit Wajah di Malam Hari

Cara Merawat Kulit Wajah di Malam Hari

Penjagaan kulit wajah pada malam hari meliputi penggunaan serum kulit (nanti kita akan membahas tuntas mengenai manfaat serum kulit pada artikel selanjutnya), krim mata dan krim amalam.

1. Bersihkan wajah

Seharian bekerja pastinya akan membuat kulit wajah anda kotor. Entah kotor kerana make up dan kotor kerana debu dan pencemaran yang melekat. Kotoran yang melekat di wajah inilah yang mencetuskan jerawat. Anda tidak mahu bukan jerawat yang timbul di wajah akan merosakkan penampilan? Membersihkan dengan facial foam tidak cukup. Facial foam hanya digunakan untuk memaksimumkan pembersihan wajah. Sebaiknya anda menggunakan make up remover. Make up remover lebih kuat untuk mengangkat sisa make up dan kotoran yang melekat di wajah anda. Selepas bersih gunakan facial foam. Keringkan wajah anda dengan tuala. Cukup menepuk-nepuk perlahan wajah anda agar kelembapan pada wajah tidak hilang.

2. Mandi

Setelah bekerja seharian penuh, tubuh anda pasti terasa gerah dan tidak selesa kerana peluh yang melekat pada tubuh anda. Sering kali kita melalaikan mandi kerana lelah yang melekat pada tubuh. Padahal mandi setelah seharian bekerja sangat penting untuk menjaga kesihatan kulit. Anda boleh mandi menggunakan air hangat. Air hangat sesuai sekali untuk merelaksasikan tubuh anda yang letih kerana seharian bekerja. Selain itu mandi dengan air hangat juga boleh memperlancarkan peredaran darah dalam tubuh. Dengan mandi anda juga boleh mencegah jerawat yang timbul pada permukaan punggung anda.

3. Serum Kulit

Selepas anda mandi keringkan badan anda dengan cara menepuk-nepuk perlahan tuala ke seluruh tubuh anda. Jangan menggosok-gosokkan tuala ke badan anda. Ini boleh mengakibatkan mengurangkan kelembapan tubuh anda. Setelah selesai, sapukan serum khusus kulit ke seluruh tubuh anda. Serum khusus kulit lebih baik berbanding dengan losyen badan. Serum khusus kulit lebih banyak mengandungi nutrisi dan vitamin yang diperlukan oleh kulit anda. Selain itu serum juga lebih cepat diserap tubuh dalam masa beberapa minit. Serum ini boleh melembabkan dan merawat tubuh anda ketika anda tidur.

4. Krim Mata

Anda sering kali melupakan mengoles krim mata saat malam hari. Padahal bahagian kulit disekitar mata juga memerlukan kelembapan. Kulit kawasan mata sedikit susah menyerap kandungan krim yang terdapat pada krim wajah. Maka dari itu penggunaan eye cream atau krim mata sangat perlu. Krim ini berfungsi untuk merelaksasikan mata yang lelah setelah bekerja seharian. Selain itu krim mata juga berfungsi untuk mengurangkan lingkaran hitam dan kantung mata. Merosakkan penampilan bukan apabila kita tampil dengan lingkar mata yang menghitam? Maka dari itu gunakan krim ini setiap malam sebelum tidur. Anda boleh mengoleskan krim mata ini dengan pekeliling dan sedikit ditekan. Fungsinya untuk mengurut otot mata anda yang tegang. Anda juga boleh menampal hirisan timun semasa anda tidur untuk menyegarkan mata anda.

5. Krim Malam

Bukan hanya kulit tubuh sahaja yang memerlukan kelembapan. Kulit wajah anda juga memerlukan. Menjelang tidur anda boleh menggunakan krim malam. Selain melembabkan, krim malam juga berguna untuk meremajakan kulit dan mempercepatkan pertumbuhan semula kulit. Sehingga kulit yang tua akan cepat berganti dengan kulit baru yang sihat. Oleskan krim malam ke seluruh wajah anda. Selepas itu anda boleh tidur dengan selesa dan bersedia menyambut hari esok dengan semangat baru.

Itulah beberapa tips untuk merawat kulit wajah di malam hari. Baca juga artikel sebelumnya tentang cara penjagaan kulit wajah di pagi hari selepas bangun tidur. Semoga bermanfaat.

Itulah beberapa tips untuk merawat kulit wajah di malam hari. Baca juga artikel sebelumnya tentang cara perawatan kulit wajah di pagi hari setelah bangun tidur. Semoga bermanfaat.

Top