Rabu, 18 November 2015

Makanan Sehat Untuk Ibu Hamil Muda

Makanan Sehat Untuk Ibu Hamil Muda  - Berada di keadaan semasa hamil muda memang masih belum terbiasa. Anda juga mungkin belum mengetahui hal - hal yang perlu diperhatikan semasa mengandung. Bermula dari gaya hidup yang sihat, makanan yang anda konsumsi, dan yang lain. Anda perlu memberi perhatian kepada perkara tersebut agar pertumbuhan janin di dalam rahim anda normal dan sihat. Mitos yang mengatakan bahawa ibu hamil perlu makan 2 kali ganda dari biasanya adalah salah besar. Seharusnya anda tidak menambah hidangan makan sebanyak 2 kali ganda, tetapi konsumsilah makanan 2 kali lebih berkhasiat. Kerana yang paling memberi kesan kepada pertumbuhan janin adalah kualitinya bukan hanya kuantiti.

Makanan yang anda konsumsi haruslah mengandungi nutrisi yang kompleks seperti vitamin, protein, zat besi, dan yang lain. Nutrisi tersebut harus dapat memenuhi keperluan akan nutrisi pada tubuh anda dan janin yang anda kandung. Makanan sihat untuk ibu hamil muda membantu pertumbuhan sihat pada janin anda.

Makanan Sehat Untuk Ibu Hamil Muda

Untuk ibu hamil muda kalori yang diperlukan bagi tubuh adalah 2000 kalori setiap harinya. Dan jika sudah masuk trimister ketiga maka memerlukan 2200 kalori. Anda sangat digalakkan mengambil 10% kalori daripada protein, 35% daripada lemak, dan juga 55% dari karbohidrat. Nah, bagi anda yang masih bingung menentukan makanan yang anda konsumsi, anda boleh melihat beberapa makanan yang boleh anda jadikan sebagai rujukan.

Makanan sihat untuk Ibu Hamil

1. Beras Merah dan Hitam

Beras merah dan hitam mengandung karbohidrat yang lebih kompleks dari pada beras putih. Beras merah dan hitam juga lebih berserat yang baik bagi pencernaan anda kerana terkadang beberapa wanita pada saat hamil akan merasakan sembelit.

2. Pengambilan Makanan yang Banyak Mengandung Zat Besi

Zat besi sangat penting bagi tubuh kerana dapat membantu pembentukan darah. Bagi wanita hamil sering terjadi kekurangan darah. Untuk mengatasi perkara tersebut konsumsilah makanan yang banyak mengandung zat besi. Zat besi boleh diperoleh daripada beberapa sayur-sayuran hijau yang biasanya berwarna hijau tua. Zat besi juga terkandung dalam daging merah. Jika anda masih kekurangan zat besi anda boleh mengambil makanan tambahan penambah zat besi yang telah disyorkan oleh doktor anda.

3. Pengambilan Cecair

Usahakan anda mengambil 8 gelas air setiap hari. Semasa hamil anda memerlukan cairan yang cukup banyak. Cecair boleh anda dapatkan dari susu dan juga jus. Anda perlu mengambil cecair sedikit demi sedikit tetapi harus rutin anda pengambilan. Sehingga dapat membantu pertumbuhan pada janin serta membuat anda menjadi lebih segar.

Anda perlu memberi perhatian pula kehigenisan suatu makanan. Jangan sampai makanan yang anda konsumsi kotor dan tidak sihat. Jangan sampai anda mengambil makanan yang seharusnya menyihatkan menjadi sarang penyakit yang boleh menyerang tubuh anda. Anda perlu mengonsultasikan kepada doktor jika memang diperlukan, untuk mengetahui mana makanan sihat untuk ibu hamil.

Top