Khamis, 12 November 2015

Manfaat dan Khasiat Madu Untuk Kecantikan

Manfaat dan Khasiat Madu Untuk Kecantikan - Siapa sih yang tidak mengenal madu, kayaknya anak-anak juga sudah tahu apa itu madu. Rasanya yang begitu manis membuat semua orang suka. Admin sendiri juga sangat suka sekali dengan madu, ya walaupun tidak setiap hari juga admin mengambilnya. Madu merupakan sejenis cecair yang bentuknya itu hampir mirip sekali dengan yang namanya sirap, namun madu itu lebih kental dan tentunya mempunyai rasa yang sangat manis.

Tahukah anda kenapa madu itu manis? madu boleh mempunyai rasa yang begitu manis kerana disebabkan oleh adanya unsur monosakarida fruktosa dan juga glukosa. Sejak berabad-abad silam, madu telah dikenali dan dimanfaatkan untuk ramuan perubatan dan juga merupakan salah satu bahan yang dipercayai boleh merawat kecantikan wanita. Nah, bagi anda yang ingin tampil cantik apa salahnya untuk mencuba memanfaatkan madu ini untuk menambah kecantikan anda.

Manfaat dan Khasiat Madu Untuk Kecantikan

Secara umum, manfaat madu untuk mencantikkan wanita tidak hanya dikenal di negara Indonesia saja. Melainkan konon, ratu Mesir Cleopatra menggunakan campuran madu dan susu untuk mandi setiap hari untuk memperoleh kulit halus dan juga lancar.

Di negara Indonesia sendiri, jenis madu sangatlah berbeza-beza walaupun begitu manfaat dan khasiat madu untuk kecantikan tetaplah sama dengan artian tidak dibeda-bedakan. Berikut ini merupakan manfaat dan khasiat madu.
Manfaat dan Khasiat Madu Untuk Kecantikan

1. Menghilangkan jerawat

Timbulnya jerawat di wajah merupakan perkara yang paling dibenci oleh kabanyakan orang. Hal ini kerana boleh menurunkan rasa percaya diri pada diri mereka. Untuk mengatasi jerawat, anda boleh mencubanya dengan menggunakan campuran madu. Campurkan 3 sudu makan madu dan satu sudu teh serbuk cinamon atau yang lebih dikenal dengan kayu manis, kemudian aduk rata hingga menjadi pes lalu oleskan pada jerawat sebelum anda tidur. Biarkan hal tersebut semalaman dan cucilah dengan air hangat pada keesokan harinya.

2. Conditioner untuk membuat rambut lembut dan berkilau

Untuk anda yang mahukan rambut lembut dan berkilau, cubalah dengan menggunakan perapi dari bahan campuran setengah cawan madu dan 1 sudu makan minyak zaitun. Sebelum anda melakukan keramas, oleskan campuran tersebut pada rambut dan kulit kepala hingga merata kemudian tutup rambut dengan menggunakan shower cap selamat kurang lebih 30 minit. Kemudian, cucilah rambut seperti biasa dan bilas hingga bersih dan tidak ada conditioner yang tersisa. Lakukan perkara tersebut setiap masa anda akan melakukan keramas supaya rambut lembut dan berkilau boleh menjadi milik anda.

3. Masker penghilang keriput

Untuk mendapatkan kulit wajah yang kencang, sihat dan berseri, anda boleh memanfaatkan khasiat madu sebagai bahan pembuat topeng alami. Caranya adalah campurkan 3 sudu makan madu murni yang telah dipanaskan sebentar, 4 sudu makan timun yang telah dihancurkan hingga halus, dan 2 sudu makan putih telur. Aduk bahan tersebut hingga merata kemudian oleskan pada wajah yang telah dibersihkan, lalu diamkan selamat 15 minit, kemudian bilas hingga bersih. Lakukan rawatan tradisional ini selama seminggu sekali secara teratur untuk mendapatkan hasil yang maksimum.

Selain manfaat yang telah admin berikan diatas, tentunya masih banyak lagi manfaat dan khasiat madu untuk kecantikan anda, termasuk untuk menghilangkan bibir pecah-pecah hingga mengatasi ruam pada bayi. Untuk itu, jangan pernah ragu untuk manjadikan madu sebagai bagian penting dari konsumsi dan perawatan kecantikan anda.

Top