Sabtu, 21 November 2015

Cara Menurunkan Kolesterol Tinggi

Cara Menurunkan Kolesterol Tinggi - Kolesterol merupakan bahagian metabolik yang banyak kandungan lemaknya. Ini boleh dijumpai dalam membran sel yang disirkulasikan pada plasma darah dan membentuk lipid plasma yang menjadi unsur utama dalam kolesterol. Walaupun kolesterol di mata manusia adalah penyakit yang mematikan namun ada yang masih mempunyai fungsi untuk tubuh iaitu mengubah dan membentuk hormon steroid dan asid hempedu.

Kolesterol itu tidak semuanya memberi kesan negatif dan buruk kerana ada kolesterol yang masih diperlukan oleh tubuh. Seperti kolesterol HDL yang dapat melarutkan sel-sel kolesterol jahat dalam tubuh. Kadar normal dari kolesterol sendiri antara 160-200 mg. Jika diturunkan kolesterolnya secara paksa atau dengan ramuan yang salah maka akan menimbulkan katarak. Jika kolesterol melebihi normal maka akan mengakibatkan tumbuhnya beberapa penyakit berbahaya. Maka dari itu, haruslah boleh menyeimbangkannya kerana kandungan lemak untuk pembentukan sel dan hormon pada kolesterol diperlukan sekali untuk tubuh agar tumbuh sihat dan normal.

Cara Menurunkan Kolesterol Tinggi

Penyebab Kolesterol Tinggi


Kolesterol dalam dapat tubuh tumbuh berkembang kerana ada 2 penyebab, iaitu:
Keadaan yang tidak terkawal
  • Gen atau keturunan: Jika keluarga terutama orang tua mempunyai kolesterol tinggi maka anak-anaknya akan mendapatkan imbas gangguan kolesterol 7 kali lebih besar.
  • Usia: Biasanya kolesterol akan tumbuh berkembang ketika umur lebih dari 50 tahun. Namun pada usia 20 tahun kolesterol mulai tumbuh dan berkembang. Itu bagi lelaki. Kalau bagi wanita lebih cepat dan mudah menaik kolesterolnya.
Keadaan yang terkawal
Keadaan ini boleh diatur sendiri oleh tubuh namun cara mengendalikannya sangat sukar jika sudah menjadi kebiasaan. Misalnya makan makanan yang mengandungi banyak lemak berupa biskut, mentega dan makanan segera dan siap saji, badan kurang bergerak dan sukan, kelebihan berat badan, merokok, minum kopi terlalu berlebihan, stress, obesiti, alternatif pemakanan yang salah dan gaya hidup tidak sihat.

Cara Alami Menurunkan Kadar Kolesterol

Ada beberapa usaha semulajadi yang boleh digunakan untuk menurunkan kadar kolesterol, antara lain:
  • Banyaklah makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi serat tinggi kerana sangat cepat dalam menurunkan kolesterol.
  •  Kurangkan makan daging. Maksimum 3-4 kali saja dalam setiap minggunya dan jangan terlalu banyak.
  • Elakkan makan kuning telur. Maksimum 1-3 butir dalam seminggu.
  • Elakkan makan aneka macam kuih yang mengandungi mentega, kuning telur dan susu.
  • Elakkan makan usus, hati, buah pinggang, otak yang mengandungi unsur hewani.
  • Makanlah ikan untuk pengganti telur dan daging.
  • Makanlah makanan yang mengadungi kacang-kacangan seperti tahu dan tempe.
  • Kurangkan makanan yang banyak mengandungi karbohidrat seperti nasi putih, jagung, ubi kayu, roti, tepung dan masih banyak yang lain.
  • Hendaknya makanan diolah dengan cara dikukus, dibakar, direbus dan ditumis, jangan digoreng.
  • Sebelum sarapan pagi hendaknya minum air putih sebanyak 1-2 gelas. Lakukan secara rutin.
Ubat Tradisional Menurunkan Kolesterol

Ini ada beberapa makanan yang boleh dijadikan pengambilan untuk menurunkan kadar kolesterol, antara lain:

Alpukat
Buah yang mempunyai rasa sangat lazat, lembut dan enak ini banyak mengandung vitamin dan mineral yang baik untuk badan. Selain itu kandungan asid lemak yang baik untuk menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh dan merupakan makanan yang pas untuk otak. Buah avokado boleh diolah dengan cara dibuat jus dan boleh juga langsung dimakan dengan memakai gula atau madu. Hendaknya jika kolesterol sudah tinggi, pengambilan buah alpukat 3 kali sehari dalam bentuk jus tanpa gula.

Tomato
Tomato merupakan kumpulan sayur-sayuran yang banyak sekali kandungan gizinya dan baik untuk kesihatan tubuh. Tomato banyak mengandungi likopen yang berguna untuk antioksidan pada sistem pencernaan, menurunkan kolesterol dan mencegah terjadinya penyakit kanser. Selain itu tomato banyak mengandung protein, lemak, vitamin dan serat yang bagus untuk digunakan bagi pengguna kolesterol tinggi. Tomato boleh diproses menjadi jus yang boleh kita minum sekurang-kurangnya dua gelas setiap harinya kerana berpengaruh besar untuk menurunkan kadar kolesterol jika dimakan beberapa hari dan rutin.

Teh Hijau
Teh hijau merupakan minuman pengganti yang lebih sihat dari pada kopi kerana kandungan kafein nya sangat rendah dan banyak mengandungi antioksidan semulajadi yang dapat menyihatkan tubuh, kulit, mencegah penyakit kanser dan menurunkan kolesterol dalam tubuh. Teh hijau juga dapat menumbuhkan kolesterol baik dan menghancurkan kolesterol buruk. Untuk menurunkan kadar kolesterol dan tubuh tetap terjaga, minum teh hijau 3-4 kali sehari. Tambahkan gula sedikit.

Delima
Buah delima banyak mengandungi vitamin dan asid folik yang kaya manfaatnya, salah satunya sebagai pencegah penyakit jantung dan menurunkan kolesterol. Zat aktif yang bekerja di dalam buah ini dapat membuat sistem kekebalan dalam tubuh dan meneutralkan kadar lemak buruk yang berkembang. Jika ingin mengambil nya, buatlah jus delima tiga kali sehari sehabis makan yang berkhasiat untuk menurunkan kolesterol. Kerana kandungan delima dapat meningkatkan antioksida sebagai optimalisasi pengurangan plak dan penumpukan kolesterol.

Oren
Buah limau mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi dan menjadi antioksida untuk pencegahan radikal buruk dalam tubuh. Selain itu jika mengambil jus oren tiga kali sehari, maka akan menumbuhkan dan mengembangkan kolesterol HDL yang baik untuk tubuh.

Uraian di atas merupakan pencegahan kolesterol secara alami dan mudah untuk dilakukan serta menurunkan kolesterol dalam tubuh. Selain itu bahan alami lebih ampuh dan higienis dibandingkan dengan mengkonsumsi obat kimia yang banyak mengandung resiko.

Top