Ahad, 15 November 2015

Cara Menjaga Kesehatan Paru-Paru

Cara Menjaga Kesehatan Paru-Paru -Paru - paru merupakan organ dalam yang berperanan penting untuk pernafasan. Jika terdapat gangguan dalam paru - paru, tentu sistem pernafasan juga akan terganggu. Kalau sudah seperti ini, jantung pun juga akan bertindak balas dengan bekerja lebih keras lagi. Jika tidak segera diatasi, gangguan pada paru - paru juga akan menyebabkan kematian. Hal tersebut terjadi lantaran kesalahannya sendiri yang mengabaikan kesihatan paru - paru.
Cara Menjaga Kesihatan Paru-Paru

Mungkin ia mengabaikannya kerana kurang memahami tentang cara menjaga paru - paru yang benar. Oleh sebab itu, pada kesempatan kali ini saya akan berkongsi mengenai tips menjaga kesihatan paru - paru agar boleh anda cuba di rumah.

Cara Menjaga Kesehatan Paru-Paru

Elakkan merokok

Cara pertama untuk menjaga kesihatan paru - paru adalah dengan menghindari kebiasaan merokok. Merokok adalah benda yang mengandungi bahan-bahan toksik seperti nikotin. Jika masuk ke dalam tubuh, zat ini akan merosakkan organ - organ penting di dalam tubuh seperti paru - paru. Mengikut survey yang dilakukan semasa melakukan percubaan beberapa saat lalu, doktor telah membuktikan bahawa diantara 10 perokok aktif, 9 diantaranya mengidap penyakit paru - paru. Oleh kerana itu, demi menjauhkan racun nikotin daripada tubuh sebaiknya anda mula mengurangkan dan menghilangkan kebiasaan merokok.

Elakkan Pencemaran Udara

Usahakan udara yang anda hirup adalah udara segar yang belum bercampur pencemaran. Bagi anda yang mempunyai rumah di kota, mungkin udara segar akan sangat sulit didapatkan. Oleh kerana itu sebaiknya anda menanam beberapa pokok di depan rumah agar udara di persekitaran rumah anda tetap selalu terjaga kesihatannya. Selain itu, jangan lupa untuk mengenakan topeng ketika anda melakukan perjalanan jauh mahupun dekat. Dengan topeng, anda akan mengelakkan pencemaran udara yang juga akan menyebabkan sistem pernafasan menjadi terganti.

Sukan Rutin

Perkara seterusnya yang boleh anda lakukan untuk menjaga kesihatan paru - paru adalah dengan rutin bersenam setiap hari. Sukan akan membuat paru - paru menjadi sihat kerana pernafasan kita akan tertata ketika rutin bersenam. Sukan yang disyorkan adalah renang, berlari dan berjalan. Dengan rutin melaksanakan satu diantara 3 sukan tersebut, anda akan terbebas dari penyakit paru - paru yang boleh mengancam keselamatan jiwa anda.

Elakkan Tekanan

Stress yang dialami oleh manusia pada umumnya adalah kerana faktor keletihan menghadapi masalah yang membuat anda menjadi stress dan tertekan. Oleh kerana itu, demi menjaga kesihatan paru - paru, anda perlu membuat fikiran anda menjadi sentiasa tenang dan selesa. Usahakan untuk selalu menanggapi masalah dengan fikiran yang tenang dan tepat. Dengan begitu, kesihatan paru - paru anda akan lebih sihat dan prima.

Bernafas Melalui Hidung

Titik yang terakhir yang boleh anda lakukan untuk menjaga agar paru - paru tetap sihat adalah dengan cara membiasakan diri bernafas melalui hidung. Hal ini sangat penting untuk diperhatikan kerana dengan melalui hidung, udara yang hendak memasuki paru - paru akan ditapis dahulu menggunakan bulu hidung.

Itulah beberapa cara yang boleh anda cuba untuk menjaga kesihatan paru - paru. Dengan membaca tips di atas, harusnya anda mula memahami tentang cara menjaga kesihatan paru - paru yang paling berkesan berbanding dengan produk yang lain. Selamat mencuba

Top