Selasa, 10 November 2015

Cara Mudah Hilangkan Flek Hitam di Wajah

Cara mudah hilangkan flek hitam - Flek hitam atau dikenal juga dengan sebutan noda bekas di wajah memang kelihatan sangat mengganggu, apalagi kalau kita ini termasuk kedalam type orang yang sering bergaul atau bersosial. Hal ini tentu akan membuat risih dan juga membuat kita merasa kurang percaya diri. Telah banyak kaedah yang boleh kita lakukan untuk menghilangkan flek hitam pada wajah. Mulai dari kaedah yang alami sampai ke kaedah yang menggunakan bahan kimia pun juga tersedia.

Sebelum kita bahas bagaimana cara mudah hilangkan flek hitam pada wajah, sebaiknya kita kenali dulu apa sahaja faktor-faktor yang boleh menyebabkan perkara tersebut kerana kalau tidak, saya rasa akan percuma juga tipsnya. Dengan mengetahui faktor penyebabnya, kita sendiri akan lebih mudah untuk mengelakkan bekas hitam pada wajah.

Beberapa faktor yang boleh mencetuskan timbulnya flek hitam ialah sinar matahari, faktor keturunan, atau pun dari makanan yang dapat menimbulkan jerawat yang pada akhirnya dari jerawat tersebut boleh menimbulkan bekas hitam pada wajah.

Cara Mudah Hilangkan Flek Hitam di Wajah

Cara mudah hilangkan flek hitam di wajah ini tentunya boleh juga anda lakukan dirumah tanpa perlu pergi ke salon kecantikan. Sehingga anda tidak perlu untuk mengeluarkan kos rawatan lebih hanya untuk menghilangkan bekas noda di wajah anda.

Salah satu cara untuk menghilangkan flek hitam pada wajah adalah dengan melumuri bahagian kulit yang ada flek hitamnya dengan jus lemon atau pun limau nipis kemudian biarkan hal tersebut kurang lebih semalaman. Jus lemon sangat baik kerana mengandungi sifat pemutihan dan boleh digunakan sebagai ubat semulajadi yang sangat berkesan dalam menghilangkan bintik-bintik hitam pada wajah. Selain itu, anda juga boleh mencampurkan jus lemon dengan sedikit susu, kerana susu boleh membantu dalam menghilangkan sel-sel kulit yang sudah mati.

Cara yang kedua adalah dengan menggunakan minyak zaitun atau vitamin E setiap malam sebelum tidur. Hal ini dapat membantu anda dalam menghilangkan bekas noda hitam di wajah setelah beraktiviti seharian. Selain itu, anda juga boleh menggunakan parutan bawang putih dan dicampur dengan beberapa titisan madu, kemudian sapukan pada wajah dan biarkan selama kurang lebih 15 minit. Selepas itu basuhlah wajah anda hingga bersih.

Cara yang ketiga adalah dengan bawang bombay. Flek hitam yang ada pada wajah boleh disamarkan dengan bawang bombay. Caranya adalah dicincang bawang bombay hingga halus kemudian peras hingga anda pun mendapatkan air sari dari bawang bombay tersebut. Selanjutnya, gunakan kapas dan basahi dengan air sari bawang bombay lalu oleskan pada wajah khususnya bahagian wajah yang terdapat flek hitam.

Cara yang keempat adalah boleh juga dengan menggunakan putih telur. Selain bagus untuk mengetatkan kulit wajah, putih telur juga boleh dimanfaatkan untuk menyamarkan noda flek hitam di wajah. Caranya, ambil dua buah telur dan buang bagian kuningnya kerana yang kita perlukan hanyalah bahagian putih telurnya sahaja. Pukul putih telur tersebut lalu oleskan pada wajah dan diamkan kurang lebih selamat 30 minit. Kemudian, bersihkan dengan menggunakan air bersih.

Cara alternatif lain adalah dengan menggunakan timun atau aloevera yang mempunyai fungsi yang sama iaitu sangat berkesan dalam rawatan flek hitam pada wajah. Kalau sekiranya tips yang telah kami berikan ini tidak ada hasilnya, sebaiknya anda segera rujuk masalah anda ke dokter kecantikan kulit.

Perlu di ingatkan bahawa penyebab utama timbulnya flek hitam pada wajah adalah paparan sinar ultraviolet dari matahari, sehingga hal ini sangat penting bagi anda untuk menjaga kulit anda agar tidak terkena paparan sinar tersebut apalagi dalam kurun waktu yang cukup lama. Usahakan untuk selalu menggunakan losyen pelindung dari sinar ultraviolet sebelum anda pergi dibawah sinar matahari.

Itulah cara mudah hilangkan flek hitam di wajah yang boleh anda cuba sendiri dirumah anda. Caranya yang sangat mudah dan kos yang dikeluarkan puh jauh lebih murah. Semoga maklumat yang telah kami sajikan diatas bermanfaat dan selamat mencuba ya tipsnya!

Top