Khamis, 19 November 2015

Cara Cepat Menurunkan Berat Badan Tanpa Olahraga

Cara menurunkan berat badan secara alami yang sedang populer saat ini adalah mensiasati cara makan, pengen tahu lebih lanjut? Sila baca artikel ini sehingga selesai ya, sangat menarik cara mengecilkan badan yang satu ini.

Program penurunan berat badan atau sering disebut diet yang banyak dilakukan orang adalah dengan memaksimumkan sukan dan disusuli dengan menurunkan jumlah hidangan makan. Memang benar ini adalah salah satu cara untuk menurunkan berat badan. Tetapi mari kita sama-sama lihat persoalannya, program diet seperti ini sering kali tidak berjalan dengan baik kerana kemampuan masing-masing untuk menahan lapar sangat berbeza-beza.

Lalu bagaimana cara menurunkan berat badan yang tidak menyeksa dan boleh dilakukan oleh siapa saja tanpa menggunakan nutrisi-nutrisi yang minta ampun harganya. Seperti halnya yang boleh dikutip dari sebuah laman web diluar negri yang fokus pada masalah kesihatan bahawa sebenarnya ada banyak cara untuk menurunkan berat badan dengan membuat Kita mengambil makanan dengan jumlah hidangan lebih sedikitnamun tetap merasa kenyang dan menjauhi ngemil, demikian cara mengatur pola makannya.

Cara Cepat Menurunkan Berat Badan Tanpa Olahraga

Selalu makanlah dengan pelan pelan

Otak akan menghantar isyarat yang membuat Kita merasa kenyang manakala Kita mengambil makanan kita dengan perlahan-lahan. Dan ini automatik akan membuat Kita mengurangkan porsimakan Kita dari sebelum-sebelum ini. Pada dasarnya untuk menurunkan berat badandan menekan naiknya berat berat badan yang berlebihan boleh dibantu dengan melakukan kawalan pada bila-bila Kita harus berhenti makan.

Kunyahlah dengan benar dan makanlah pelan pelan apapun makanan anda. Hal ini wajib dilakukan untuk melanjutkan waktu makan anda, buatlah anda menikmatinya dan dari sini seperti yang ditulis dibeberapa artikel bahawa dalam masa 20 minit otak Kita akan memberikan isyarat dan menyedari bahawa perut sudah kenyang.

Makanlah dalam jumlah sedikit dan sering

Ini yang berbeza, sebelum ini penulis pernah mendapati tulisan mengenai cara menurunkan berat badan lain yang menyebutkan bahawa makan sedikit-sedikit itu sama konyolnya dengan snek yang akan membuat badan kita semakin membesar. Tapi dalam cara menurunkan badan secara semula jadi yang satu ini justru dianjurkan sebaliknya.

Dikatakan bahawa makan dengan saiz hidangan yang lebih kecil dan sering justru akan membuat badan ini aktif dalam membakar sejumlah kalori tambahan. Umumnya yang terjadi jika kita makan pada masa setelah lewat jam makan biasanya maka yang terjadi adalah Kita akan makan dalam jumlah yang berlebihan diwaktumakan berikutnya. Dari situlah maka disimpulkan dalam cara diet sihat ini bahawa menetapkan jarak makan lebih singkat iaitu setiap dua atau tiga jam sekali akan sangat membantu mengurangkan rasa terlalu lapar sehingga Kita tidak makan berlebihan.

Pengambilan salad 10 minit sebelum makan utama lebih baik

Sekurang-kurangnya sepuluh minit sebelum kita menyantab makanan utama ada baiknya pengambilan dahulu sepiring salad. Tujuan utamanya adalah Kita akan cepat merasakan kenyang dan tidak lagi ada risiko pingin ngemil jika kita membuka dengan makan salad ini sebelum makan. Jika Kita merasa tidak suka dengan salad atau bosanmengunyahnya maka boleh diganti dengan sayur berkaldu.

Makan menggunakan pinggan kecil

Sebuah kajian yang dilakukan oleh sebuah universiti di amrik, menyatakan bahawa makan menggunakan pinggan-pinggan kecil akan membantu menurunkan berat badan 2 pound atau kira-kira 0.9 kilogram setiap bulan (dikutip dari sebuah sumber di internet). Otak akan selalu menghantar signal bahawa saat ini keadaan perut sudah kenyang manakala Kita menghabiskan makanan yang berada didalam pinggan makan Kita. Jadi isyaratvisual

Makanan berserat tinggi wajib hukumnya

Seperti Kita tahu bahawa makanan yang berserat tinggi seperti halnya beras merah, bijirin, epal, pir, bayam, brokoli dan lain-lain akan jauh lebih cepat memberikan rasa kenyang walaupun sebetulnya pasokannya lebih sedikit 20% dari makanan yang berserat rendah.

Makanlah buah jangan juice

Perlu diketahui bersama bahawa kadar air dan juga serat dalam buah yang masih dalam keadaan utuh ini jauh lebih banyak daripada juice, sehingga kesannya adalah akan membuat Kita merasa cepat kenyang daripada memilih buah yang sudah jadi juice.

Demikian ringkasan tentang cara diet mudah dan ringan yang kami sajikan melalui artikel cara menurunkan berat badan yang sedang popular saat ini. Semoga artikel ini bermanfaat dan ada baiknya untuk mengelakkan berlakunya kesan sampingan dari cara mengecilkan perut ini maka sebelum dipraktikkan sila rujuk dengan pakar pemakanan atau dengan doktor peribadi anda.
Selamat mencoba cara menurunkan berat badan secara alami ini dan sampai jumpa lagi di artikel-artikel kami selanjutnya, salam.

Top