Jumaat, 20 November 2015

Cara Menguruskan Badan Dengan Cepat

Cara Menguruskan Badan - Untuk mengelakkan obesiti ada baiknya anda akan mencari cara menguruskan badan dengan cepat, baik secara alami maupun dengan cara lain. Saat ini banyak sekali produk atau ubat untuk melangsingkan tubuh ataupun menguruskan badan. Namun produk tersebut tidaklah saya cadangkan memandangkan masih banyak cara menguruskan badan secara semula jadi yang boleh anda lakukan. Selain lebih murah tentunya cara alami lebih baik untuk kesihatan anda.

Obesiti atau kegemukan sudah seharusnya anda waspadai kerana merupakan faktor pencetus pelbagai penyakit seperti strok, penyakit jantung, darah tinggi, dan masih banyak lagi. Kegemukan boleh dicetuskan oleh pelbagai faktor seperti faktor genetik, jarang sukan, pengambilan makanan yang berlebihan, dan masih banyak lagi.

Cara Menguruskan Badan Dengan Cepat

Sukan merupakan salah satu cara menguruskan badan dengan cepat yang paling disyorkan. Pasalnya dengan sukan maka lemak yang merugikan dalam badan anda akan hilang. Selain dengan sukan sebaiknya anda juga mengatur pola makan, pilih makanan yang sihat dan bebas dari lemak tepu. Berikut ini beberapa tips cara menguruskan badan dengan cepat dan semulajadi.

1. Dengan sukan

Menguruskan badan tanpa sukan memang boleh tetapi akan memerlukan kerja keras. Ada baiknya anda meluangkan masa 30 minit sahaja untuk sukan. Beberapa sukan yang boleh menjadi pilihan yakni lari pagi atau sore hari, berenang, berbasikal, maupun olahraga lainnya.

2. Jaga pola makan

Selain mengatur pola makan, anda juga perlu menukar pelbagai makanan yang memberi kesan buruk bagi kesihatan. Makanan dengan kadar gula yang tinggi sebaiknya dihindari, selain itu pengambilan makanan yang rendah lemak sahaja. Kurangkan makanan yang digoreng dan ganti dengan makanan yang direbus, dikukus, atau dipepes kerana lebih sihat.

3. Jangan lupa minum air putih

Mengambil air putih 8 gelas sehari mempunyai banyak sekali manfaat. Selain mencegah dehidrasi, air minum juga dapat melancarkan metabolisme tubuh anda. Jangan terlalu kerap mengambil minuman berkarbonat kerana mempunyai kadar gula yang tinggi.

4. Buah dan sayuran

Apabila anda sering mengambil makanan jenis junkfood sebaiknya segera hentikan. Ganti dengan buah dan sayuran kerana lebih sihat. Kandungan serat dalam buah dan sayuran mampu melancarkan pencernaan sehingga tidak ada lemak yang terkumpul di tubuh anda.

5. Kurangkan makanan yang digoreng

Makanan yang diolah dengan cara digoreng sebenarnya boleh meningkatkan kandungan lemak sehingga perlu dikurangkan atau dielakkan. Anda boleh menggantikannya dengan makanan yang direbus, dikukus, ataupun dipepes.

6. Bakar lemak yang terkumpul

Setiap bahagian tubuh kita mempunyai timbunan lemak tersendiri. Lemak dalam tubuh boleh dijumpai di bahagian lengan, perut, paha, betis, dan bahagian lain. Jika anda ingin menguruskan badan tentunya harus membakar lemak disemua bahagian tersebut. Tapi tenang saja kerana ada banyak cara yang boleh anda lakukan untuk membakar lemak, salah satunya yakni dengan sukan.

7. Atur menu diet anda sendiri

Diet merupakan cara menguruskan badan yang cukup popular. Jika anda ingin melaksanakan cara ini sila atur menu diet yang sihat, jangan lupa memasukan buah dan sayuran kedalam menu tersebut.

8. Rehat cukup

Proses metabolisme tubuh anda akan berlangsung semasa anda rehat, untuk itu pastikan anda mempunyai waktu rehat yang cukup. Selain itu rehat tentunya juga mencegah tubuh agar tidak terlalu lelah. Selanjutnya anda boleh melakukan aktiviti dengan lancar, salah satunya yakni sukan.
Dari semua cara menguruskan badan diatas mungkin olahraga merupakan cara paling efektif. Jika cara ini dikombinasikan dengan asupan makanan yang benar tentunya akan memberikan hasil yang lebih cepat. Demikian tips menguruskan badan yang dapat saya berikan, selamat mencobanya.

Top