Sabtu, 14 November 2015

Cara Menjaga Kesehatan Ginjal

Cara Menjaga Kesehatan Ginjal - Buah pinggang merupakan salah satu organ tubuh yang berperanan penting untuk membuang zat-zat yang berbahaya melalui air kencing. Gangguan sedikit saja pada buah pinggang akan membuat kesihatan tubuh juga terganggu. Kerana itulah, menjaga kesihatan buah pinggang merupakan perkara yang sangat penting dilakukan agar tubuh kita senantiasa dalam keadaan yang baik. Meski sudah berusaha menjaganya, namun jumlah penghidap penyakit buah pinggang hingga kini belum berkurang, dan justru meningkat. Setelah diteliti, ternyata mereka menggunakan cara yang salah dalam menjaga kesihatan ginjalnya.

Cara Menjaga Kesehatan Ginjal

Cara Menjaga Kesihatan Ginjal

Bagaimana cara menjaga kesihatan buah pinggang dengan benar? Berikut akan saya kongsikan tips-tipsnya.

Rajin Berolahraga

Sukan merupakan aktiviti yang mempunyai banyak manfaat bagi kesihatan tubuh. Selain membantu menjaga fungsi paru-paru, ternyata sukan juga memberi banyak kesan positif terhadap keadaan buah pinggang. Sukan akan membuat proses pembentukan air kencing di dalamnya menjadi lancar dan tidak mengalami hambatan. Kerana itulah, banyak orang yang terbebas dari penyakit buah pinggang dengan cara rutin bersenam setiap hari.

Menjaga Berat Badan

Cara menjaga kesihatan buah pinggang yang berikutnya adalah dengan cara menjaga berat badan. Berat badan yang berlebihan akan membuat banyak masalah kesihatan. salah satunya adalah penyakit buah pinggang. Lemak yang tertimbun di perut dan sekitarnya akan membuat buah pinggang menjadi merasa sesak sehingga membuatnya sedikit sukar dalam memproses air kencing. Akibatnya, penyakit buah pinggang pun datang menghampiri. Oleh kerana itu, jagalah berat badan anda agar sentiasa sesuai dengan cara mengelakkan makanan-makanan yang banyak mengandungi lemak jahat bagi tubuh.

Mengawal Tekanan Darah

Tekanan darah merupakan salah satu hal yang boleh mempengaruhi keadaan buah pinggang. Tekanan darah yang terlampau tinggi akan membuat seseorang berisiko mempunyai penyakit buah pinggang. Kerana itulah anda perlu menjaga tekanan darah dengan cara selalu berfikir dengan jernih dan tenang dan tidak mengedepankan emosi. Meski kelihatan remeh, namun cara tersebut cukup ampuh dalam menjaga keseimbangan tekanan darah sehingga kesihatan buah pinggang anda akan terjamin.

Makanan yang sihat

Cara menjaga kesihatan buah pinggang yang selanjutnya adalah dengan memperbanyak pengambilan makanan sihat. Hindarilah makanan yang banyak mengandungi lemak tepu dan gula secara berlebihan. Cubalah membiasakan diri untuk selalu mengambil buah dan sayur kerana kedua sumber makanan tersebut mempunyai banyak kandungan vitamin, mineral dan zat besi yang penting untuk menjaga kesihatan buah pinggang beserta organ yang lain.

Minum Air Putih

Dengan air putih, prestasi buah pinggang di dalam tubuh akan menjadi semakin baik. Selain menjaga kesihatan buah pinggang, air putih juga sangat penting untuk memelihara organ-organ tubuh yang lain bermula dari mata, kulit, jantung, hati dan lain-lain. Selain itu, anda juga boleh menjaga kesihatan buah pinggang dengan cara menghindari tabiat merokok dan minum minuman beralkohol. Kedua benda tersebut memberikan banyak sekali kesan buruk terhadap kesihatan manusia. Kandungan nikotin dalam rokok dapat menimbulkan gangguan pada buah pinggang. Kerana itulah, jika anda tidak ingin mengalami gangguan pada buah pinggang maka hindarilah rokok dan minuman beralkohol.

Mengelakkan Makanan Masin

Cara terakhir yang boleh anda lakukan untuk menjaga kesihatan buah pinggang adalah mengelakkan makanan yang terlalu masin. Rasa masin yang dikandung oleh makanan tertentu akan membuat buah pinggang anda tidak boleh bekerja secara maksimum. Oleh kerana itu, baiknya anda mengambil makanan yang rasa asinnya pas di lidah. Dengan begitu, kita akan selalu terhindar dari bahaya penyakit buah pinggang.

Itulah beberapa cara untuk menjaga kesihatan buah pinggang yang boleh anda cuba di rumah. Ingatlah bahawa mencegah lebih baik daripada mengubati.

Top