Isnin, 9 November 2015

Inilah 9 Jenis Penyakit Jantung yang Berbahaya

Jenis Penyakit Jantung yang Berbahaya - Jantung seperti yang telah dijelaskan pada perbahasan sebelumnya merupakan organ vital yang mempunyai peranan penting dalam menjalankan tugasnya sebagai pemompa darah. Untuk itulah kita harus merawat dan menjaga kesihatan jantung dengan baik, namun sayang ada banyak hal yang mengganggu kesihatan jantung. Ada kelainan dan ada pula penyakit yang sering mengintai jantung kita.

Untuk itu dalam kesempatan kali ini kita akan menyampaikan beberapa hal yang berkaitan dengan penyakit jantung sehingga anda boleh mewaspadainya dan boleh mencegah penyakit jantung. Berikut adalah beberapa penyakit jantung koronari yang sering mengintai kesihatan manusia.

Inilah 9 Jenis Penyakit Jantung yang Berbahaya

1. Jantung koroner
Penyakit jantung pertama yang cukup berbahaya adalah jantung koronari. Penakit ini terjadi kerana adanya penyumbatan pembuluh darah yang member makan pada otot jantung yang lebih dikenal dengan sebutan arteri koronari, hal ini boleh terjadi kerana timbunan lemak dan kolesterol dalam jantung. Jika darah tidak mengalir sama sekali dari jantung kerana arteri koronari yang tersumbat, maka orang yang mengalami penyakit jantung koronari ini boleh mendapat serangan jantung dan membawa maut. Untuk itulah jaaga kesihatan dan pola makan yang baik, sehingga tidak ada kolesterol jahat dalam tubuh anda, selain itu jaga berat badan yang ideal sehingga anda tidak mempunyai lemak dalam jumlah banyak yang boleh mengakibatkan penyakit jantung koronari.

2. Jantung bocor
Jantung bocor adalah penyakit kedua yang mematikan. Disebut jantung bocor kerana ada lubang di septum jantung akibat kelainan struktur jantung. Biasanya penyakit ini adalah penyakit keturunan. Dalam keadaan jantung bocor, peredaran darah dalam tubuh tidak sihat dan yang mengalir adalah darah kotor yang menyebabkan bayi berwarna biru. Jika sudah terlalu parah, maka darah kotor ini semakin banyak dan boleh masuk ke organ vital dalam tubuh seperti otak, dan hal ini menyebabkan si pesakit mengalami sesak nafas akibat kekurangan oksigen, kejang-kejang akibat darah kotor yang merosakkan organ vital serta yang terakhir boleh mengakibatkan kematian pada si pesakit. Penyakit ini tidak berjangkit dan bukan disebabkan karena suatu hal, melainakan lebih banyak berlaku kerana genetik.

3. Jantung lemah
Dan penyakit yang terakhir adalah jantung lemah. Jantung lemah merupakan sebuah keadaan dimana jantung tidak mampu mengepam darah secara maksimum kesemua anggota badan. Hal ini dikarenakan


4. Trachycardia
Suatu keadaan di mana terjadi peningkatan degupan jantung yang disebabkan oleh hal-hal seperti terlalu banyak minum alkohol, stress, dan merokok.

5. Penyakit Injap Jantung
Tahukah anda, di dalam jantung terdapat empat buah injap. Jika ada salah satu injap yang tidak berfungsi dengan betul, ini boleh menjadi penyebab penyakit stroke.

6. Penyakit Gagal Jantung
Gagal jantung biasanya berlaku apabila jantung berhenti bekerja sehingga tidak lagi dapat mengepam darah. Hal ini terjadi apabila seseorang kehilangan banyak darah, gangguan paru-paru atau terkejut.

7. Ganguan Jantung serebrovaskular
Penyakit jantung serebrovaskular adalah suatu keadaan di mana sikulasi darah dari jantung ke otak terbantut, sehingga boleh mengakibatkan penyakit stroke pada otak.

8. Angina
Penyakit jantung angina merupakan penyakit jantung yang ditandai dengan adanya gejala seperti rasa sakit dan sesak disekitar dada. Hal ini terjadi kerana adanya penyumbatan kecil pada arteri jantung.

9. Aterosklerosis
Aterosklerosis disebut juga sebagai pengerasan arteri. Penyakit ini disebabkan oleh adanya endapan racun dan lemak. Hal tersebut dapat menyebabkan stroke jantung dan peningkatan tekanan darah.

Demikian informasi seputar penyakit jantung yang dianggap berbahaya, untuk itu marilah kita menjaga kesehatan jantung dengan pola hidup dan pola makan sehat. Karena apapun yang ada dalam tubuh kita adalah anugerah yang harus disyukuri.

Top