Rabu, 11 November 2015

Khasiat dan Manfaat Daun Bawang Bagi kesehatan

Khasiat dan Manfaat Daun Bawang -Pernahkah anda mengenal tentang daun bawang? kayaknya semua orang terutama masyarakat indonesia ini telah mengetahui dengan yang namanya daun bawang. Daun bawang merupakan salah satu bahan masakan yang sering digunakan ibu-ibu untuk memasak. Boleh dikatakan sebagai pelengkap untuk menambah aroma terhadap masakan. Daun bawang yang termasuk kedalam kumpulan sayur-sayuran ini ternyata mempunyai khasiat dan manfaat yang sangat baik sekali terhadap kesihatan kita.

Tahukah anda mengenai khasiat dan manfaat daun bawang terhadap kesihatan kita? kalau belum tahu, bererti sekarang ini anda berada di laman yang sangat tepat sekali. Yang mana pada halaman ini anda akan mencari maklumat mengenai perkara tersebut. Istilah daun bawang sebenarnya merupakan istilah yang umum dapat terdiri dari spesies yang berbeza. jenis yang paling umum dijumpai adalah bawang daun.

Khasiat dan Manfaat Daun Bawang Bagi kesehatan

Khasiat dan Manfaat Daun Bawang

1) Meningkatkan sistem kekebalan tubuh

Ini merupakan manfaat utama yang dihasilkan daripada daun bawang. Bahagian bawahnya yang berwarna putih juga mengandungi allicin, yang merupakan sebatian sulfur yang memberikan aroma tajam pada daun bawang tersebut. Senyawa belerang inilah yang dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

2) Sebagai antibakteria

Warna hijau yang terlihat dari daun bawang tersebut mengandungi anti bakteria dan anti keradangan sedangkan pada bahagian putihnya mempunyai sifat yang dapat melindungi tubuh anda dari segala macam jangkitan.

3) Kaya akan zat besi

Pesakit anemia sebaiknya mengambil sayuran ini kerana daun bawang mengandungi banyak sumber zat besi. Daun bawang mengandungi protein ferroportin yang membawa zat besi ke dalam dan luar sel. Zat besi juga membantu tubuh meningkatkan tekanan darah.

4) Baik untuk jantung

Daun bawang juga terkenal menyihatkan untuk jantung anda. Daun bawang juga mengandungi polysulfides yang melindungi anda daripada penyakit jantung. Sayuran jenis ini mempunyai banyak manfaat kerana mengandungi banyak mineral. Mineral yang terkandung di dalamnya berfungsi untuk mempertahankan kadar kolesterol baik (HDL) dalam badan. Mineral lain juga akan hadir untuk membuat jantung anda semakin sihat.

Itulah beberapa khasiat dan manfaat daun bawang yang bisa anda peroleh. Setelah mengetahui manfaatnya tentunya kita tidak boleh lagi takut dengan yang namanya daun bawang meskipun admin sendiri kurang suka karena rasanya agak pahit.

Top