Sabtu, 7 November 2015

Bahaya Merokok Bagi Kesehatan

Bahaya Merokok Bagi Kesehatan -  Amaran bahaya merokok bagi kesihatan tidak henti-henti diserukan kerajaan melalui jabatan kesihatan, tetapi masih banyak orang yang menghisap rokok. Padahal, peringatan bahaya tersebut kini semakin jelas dengan memberikan gambar akibat kesan sampingan merokok dalam bungkusan rokok. Kita sudah tidak asing lagi dengan gambar-gambar yang mengerikan ditampal di bungkusan rokok, mulai dari gambar anak kecil dengan orang tua perokok sampai dan banyak lagi. Gambar tersebut bertujuan untuk memberikan amaran yang lebih keras kerana peringatan sebelumnya kurang mengena di masyarakat terutama kalangan perokok.

Untuk itulah, pada kesempatan kali ini penulis ingin memberikan sedikit artikel bahaya merokok bagi kesihatan. Sekurang-kurangnya artikel ini boleh membantu dalam rangka mengampanyekan bahaya merokok dan membina kesedaran untuk berhenti merokok. Sebab dalam rokok tersebut terkandung lebih dari 4000 jenis bahan kimia berbahaya bagi kesihatan, mulai dari nikotin dan zat lain yang boleh menyebabkan kanser dan zat beracun bagi tubuh lain. Bahaya merokok bagi kesihatan bukan sahaja bagi perokok tetapi bagi orang sekitar kerana kesan asap rokok atau perokok pasif. Orang-orang yang merokok mereka belum tahu tentang pengertian kesihatan sesungguhnya. Bagi mereka merokok adalah perkara yang sudah biasa lumrah, jika sehari tanpa merokok mulut mereka seakan kecut dan tidak enak.

Bahaya Merokok Bagi Kesehatan

Penyakit Akibat Bahaya Merokok Bagi Kesihatan

Seperti yang dijelaskan diatas, bahawa banyak sekali bahan-bahan kimia yang sifatnya racun terdapat dalam sebatang rokok. Apabila dalam sehari kita menghabiskan 6 batang atau setengah bungkus sudah berapa racun yang dihisap? Kemudian racun itu terkumpul dari bertahun-tahun menjadi perokok, tentu hal ini hampir sama akibatnya dengan bahaya dadah. Untuk itulah, sebaiknya anda ketahui sekarang juga beberapa penyakit berbahaya yang disebabkan oleh rokok, seperti pada uraian bahaya merokok bagi kesihatan tubuh di bawah ini:

Penyakit paru-paru
Kesan dari perokok yang paling pertama merosakkan organ tubuh akibat asap rokok adalah paru-paru. Asap rokok tersebut dihidu dan masuk ke dalam paru-paru sehingga menyebabkan paru-paru mengalami keradangan, bronchitis, pneumonia. Belum lagi bahaya dari zat nikotin yang menyebabkan kerosakan sel-sel dalam organ paru-paru yang boleh membawa maut iaitu kanser paru-paru. Bahaya merokok bagi kesihatan ini tentu sangat berisiko dan boleh menyebabkan kematian. Maka sebaiknya sebelum hal itu terjadi lebih baik berhenti merokok dari sekarang juga. Bukankan lebih baik mencegah daripada mengubati? Dengan demikian sebelum terjadi penyakit bahaya tersebut sebaiknya cegah dengan berhenti merokok.

Penyakit mati pucuk dan organ pembiakan
Kesan bahaya merokok bagi kesihatan lain adalah boleh mengakibatkan mati pucuk, kes seperti ini sudah banyak dialami oleh para perokok. Sebab kandungan bahan kimia yang sifatnya beracun tersebut boleh mengurangkan pengeluaran sperma pada lelaki. Bukan hanya itu saja, pada lelaki juga boleh terjadi kanser di bahagian testis. Oleh sebab itu, sebelum hal itu terjadi maka kurangkan secara perlahan pengambilan rokok anda. Terutama untuk usia remaja kerana kesan bahaya merokok bagi kesihatan remaja yang boleh menyebabkan risiko tidak mempunyai keturunan. Sedangkan pada wanita yang merokok, kesan dari merokok juga boleh mengurangkan tahap kesuburan wanita.

Penyakit lambung
Hal yang kelihatan remeh ketika menghisap rokok adalah aktiviti otot di bawah kerongkong semakin meningkat. Otot sekitar saluran pernafasan bahagian bawah akan lemah secara perlahan sehingga proses pencernaan menjadi terbantut. Bahaya merokok bagi kesihatan juga boleh dirasakan sampai ke perut, kerana asap rokok yang masuk ke sistem pencernaan akan menyebabkan peningkatan asam lambung. Jika hal ini dibiarkan terus menerus maka bukan tidak mungkin akan menjadi penyakit yang lebih kronik seperti ulser perut yang lebih sukar dirawat. Tentu jika anda sudah mengetahui risiko ini kesedaran untuk berhenti merokok boleh semakin tinggi.

Risiko stroke
Pada perokok aktif boleh saja mengalami serangan stroke, kerana kesan sampingan rokok boleh menyebabkan lemah pembuluh darah. Ketika pelemahan tersebut berlaku dan kerja pembuluh darah terhambat boleh menyebabkan serangan keradangan di otak. Hal itulah yang boleh berisiko terjadi stroke walaupun orang tersebut tidak ada latar belakang darah tinggi atau penyakit penyebab stroke lain. Punca strok tersebut berpunca daripada kandungan kimia berbahaya seperti nikotin, tar, karbon monoksida dan gas oksidan yang terkandung dalam rokok. Sehingga bahaya merokok bagi kesihatan terkena stroke hampir 505 terjadi pada seorang perokok aktif.

Oleh sebab itu, mengingat bahaya rokok yang mengintai kita kapan saja, maka sejak saat ini, mari kita bulatkan tekad anti terhadap rokok. Jangan sampai korban meninggal akibat rokok semakin banyak dan jangan sampai kita menjadi salah satu korbannya. Demikianlah sedikit makalah bahaya merokok bagi kesehatan semoga bermanfaat untuk kita semua. Jangan ragu dan jangan pernah kembali menjadi pecandu rokok bila Anda sudah bisa berhenti merokok. Karena kadang untuk bisa sembuh dari pecandu perjuangannya sangat berat apalagi pada seorang yang sudah pecandu rokok. Mari ajak teman-teman Anda untuk semakin giat melakukan kampanye bahaya merokok bagi kesehatan tubuh kita.

Top